سلام. به گیگ هک خوش اومدید. من محمد رجبی هستم و امروز قصد داره با مزایای توزیعی پر ظرفدار به نام اوبونتو آشناتون کنم. با من همراه باشید. زود میرم سر اصل مطلب . ولی اگه میخواید در مورد اوبونتو اطلاعات جمع کنید میتونید   از اینجا به زبان فارسی اطلاعات جمع کنید.

خوب دیگه بحث رو کوتاه میکنم.

دسکتاپ مدرن و راحت

اوبونتو از دسکتاپ gnome unity استفاده میکنه که حقیقتا یزره دسکتاپ سنگینیه ، اما راحته و بسیار مدرن. طوری که ازش خسته نمیشید.

اوبونتو ۲۰.۰۴

خوب دیگه خودتون فکر کنم فهمیدید چه شکلیه.

اوبونتو ،‌ سیستم عامل پناهندگی !

اوبونتو برای افرادی توصیه میشه که از ویندوز میخوان به لینوکس مهاجرت کنن. برای اینکه GUI خوبی داره خیلی به ویندوز شبیه هستش و در کل از کد زیاد نیاز نیست که استفاده کنید. تقریبا همه ی کار هاتون با محیط کاربری زیباش قابل انجامه. آخرین نسخه ی اوبونتو الان ۲۰.۰۴ هستش که lts به شمار میره.

نسخه های LTS

یکی از مزایای اوبونتو داشتن نسخه های LTS هستش که تا ۵ سال بعد پشتیبانی دارن.  در ماه چهارم هر سال زوج یک نسخه ی LTS منتشر میشه. مثلا Ubuntu 16.04 LTS مربوط به ماه چهارم سال ۲۰۱۶ هستش.

مخازن دانلود

اوبونتو و همه ی توزیع های لینوکسی مخازنی دارند که شما میتوانید از آنها برای دانلود نرم افزار های استفاده کنید. در اصل  جدید ترین نسخه ی نرم افزار های جهان که با سیستم شما سازگاری دارند در این مخازن وجود دارند که همیشه آپدیت هستن. البته وقتی که پشتیبانی شرکت کانونیکال ازش برداشته میشه دیگه نرم افزار ها آپدیت نمیشن. یکی از مزایای این مخازن اینکه که برنامه های دانلود شده با سیستم شما سازگاری دارن و مخزن برنامه ای را نصب میکنه که به سخت افزار شما سازگاری داشته باشه ، و البته باید بگم که پکیج های نرم افزاری در این مخازن کاملا استیبل هستند(ویروس ندارن).

این مطلب را از دست ندهید: تجربه ی کار با دبیان

swap

شما وقتی که اوبونتو و یا هر توزیع دیگه ای نصب میکنید یک پارتیشن سوآپ در دیسک شما ساخته میشه. سوآپ معمولا دو برابر حجم مموری شما حافظه داره. کارش اینکه که وقتی که مموری سیستم شما در حال اورفلو(پرشدن یا همون هنگ کردن) هست حجم خودش رو به رم اضافه میکنه. یعنی مثلا اگه رم من ۴ هستش و داره پر میشه سوآپ من که ۸ گیگ هست به کمک رم میاد و رم رو به ۱۲ گیگ ارتقا میده. برای همینه که میگن لینوکس هنگ تو کارش نیست.

 

ممنون از اینکه مطلب رو تا آخر مطالعه کردید. اگه پیشنهاد ، انتقاد و یا نظری دارید در قسمت نظرات با من به اشتراک بزارید. ممنون.